Dit gebeurde vandaag in 1957

In de Verenigde Staten wordt voor het eerst een Atlas raket succesvol gelanceerd. Deze Intercontinentale ballistische raketten werden in opdracht van de Amerikaanse luchtmacht ontworpen door de geëmigreerde Vlaming Karel Bossart. In de eerste helft van de jaren '60 werd de Atlas door de Amerikaanse ruimtevaartorganisatie NASA gebruikt voor het lanceren van de bemande Mercury capsules. Op dat moment was dit de enige raket die de capaciteit had om de Mercurycapsule in een baan om de aarde te brengen. Foto: USAF

De prachtige planetaire nevel NGC 6781 in het sterrenbeeld Aquila (Arend) is van magnitude 12 en heeft vanaf Aarde gezien een grootte van 1,8 boogminuten. Het bijna perfect ronde deep-sky…