De Klassieke Mechanica

Geschreven door Thomas In't Veld

Als voorafje op de relativiteitstheorie publiceren we hier nu de klassieke of Newtoniaanse mechanica. Sir Isaac Newton was een Engelse wiskundige die in de 17e eeuw leefde. Hij doceerde wiskunde aan de universiteit van Cambridge, op de zgn. Lucasian Chair: de positie die vandaag de dag Stephen Hawking inneemt.

De eerste wet van Newton

Deze wet wordt ook wel de wet van de traagheid genoemd. Hij luidt zo: Een voorwerp dat beweegt met een constante snelheid (1) ("eenparige rechtlijnige beweging") heeft de neiging die beweging voort te zetten. (2)

of nog: Als een massa beweegt met een constante snelhied, grijpt op die massa geen kracht aan.

En omgekeerd: Als op een massa geen kracht aangrijpt, beweegt die massa met een constante snelheid.

De tweede wet van Newton

Of de definitie van kracht. In een eerste versie: Als een massa een beweging uitvoert met een bepaalde versnelling (3) (bijvoorbeeld a (=versnelling) = g (=gravitatieconstante) = 9,81 m/s²), dan grijpt op die massa een kracht (bijvoorbeeld de zwaartekracht) aan, die die beweging veroorzaakt. (d.i. het antwoord op de vraag: waarom beweegt die massa?)

En omgekeerd: Als er een kracht op een massa aangrijpt, gaat daardoor die massa bewegen met een bepaalde versnelling.

De derde wet van Newton

Of de wet van actie = reactie. Als een massa 1 een kracht uitoefent op massa 2, dan oefent massa 2 een kracht uit, gelijk en tegengesteld, op massa 1. (4)

Een voorbeeld hiervan is het volgende verhaal: op een dag dat het je niet echt meezit loop je per ongeluk tegen een lantarenpaal aan. Volgens de derde wet van Newton slaat die lantarenpaal op jouw met een kracht die gelijk is aan de kracht waarmee jij op die lantarenpaal bent gelopen. En dat voel je ook.

Dus, als je iemand een oorvijg geeft slaat die volgens de derde wet van Newton terug.

Voetnoten

1- Snelheid is een vectoriele grootheid:

• grootte constant
  • richting constant
  • zin constant

2 - Al eens geprobeerd een trein te doen stoppen met je blote hand?

3 - D.w.z. de snelheid verandert: bijvoorbeeld neemt toe of af... of nog, de richting van de snelheid verandert (in gewone mensentaal: ge gaat de bocht in...).

4 - De geschiedkundigen van de exacte wetenschappen vroegen zich af of Newton zelf zich realiseerde hoe precair zijn theorie was t.g.v. de keuze van het absolute punt van rust. Hoogst waarschijnlijk besefte Newton dat maar negeerde doelbewust dit probleem.

Image