Kuipergordel en Oortwolk

De Kuipergordel

Artistieke voorstelling van de Kuipergordel

In de vroege jaren dertig van de vorige eeuw ontdekten astronomen een nieuw object dat zich verder van de Zon bevindt dan Neptunus. Aangezien men nog niets wist over de werkelijke grootte van het object, dat al vlug de naam Pluto kreeg, ging men ervan uit dat het opnieuw een gasreus zou zijn zoals Uranus en Neptunus. Pluto werd dan ook gekroond tot de negende planeet van ons zonnestelsel.

De Oortwolk

Artistieke impressie van een hemelobject dat zich in de Oortwolk bevindt

Op een afstand van 50 000 en 100 000 Astronomische Eenheden (AE) van de Zon bevindt zich een mogelijke sfeer van grote, komeetachtige objecten bestaande uit ijs- en rotsbrokken. Deze sfeer, die bekend staat als de Oortwolk, werd gesuggereerd door de Nederlandse astronoom Jan Hendrik Oort en is momenteel nog steeds de enige waarschijnlijke theorie die het ontstaan van langperiodieke kometen kan verklaren.

Piloot Robert M. White vliegt met het Amerikaanse X-15 raketvliegtuig tot op een hoogte van 95,9 kilometer en bereikt een maximale snelheid van 6 165 kilometer per uur. Het X-15 raketvliegtuig was een van de belangrijkste experimentele vliegtuigen van de Amerikaanse luchtmacht en NASA. De X-15 brak talrijke snelheids- en hoogterecords in de jaren '60 en leverde een grote hoeveelheid gegevens op die nog decennia lang gebruikt werden bij het ontwerp van nieuwere ruimtevaartuigen. Foto: USAF