Kuipergordel en Oortwolk

De Kuipergordel

Artistieke voorstelling van de Kuipergordel

In de vroege jaren dertig van de vorige eeuw ontdekten astronomen een nieuw object dat zich verder van de Zon bevindt dan Neptunus. Aangezien men nog niets wist over de werkelijke grootte van het object, dat al vlug de naam Pluto kreeg, ging men ervan uit dat het opnieuw een gasreus zou zijn zoals Uranus en Neptunus. Pluto werd dan ook gekroond tot de negende planeet van ons zonnestelsel.

De Oortwolk

Artistieke impressie van de Oortwolk.

Op een afstand van 50 000 en 100 000 Astronomische Eenheden (AE) van de Zon bevindt zich een mogelijke sfeer van grote, komeetachtige objecten bestaande uit ijs- en rotsbrokken. Deze sfeer, die bekend staat als de Oortwolk, werd gesuggereerd door de Nederlandse astronoom Jan Hendrik Oort en is vandaag de dag nog steeds de enige waarschijnlijke theorie die het ontstaan van langperiodieke kometen kan verklaren. De Oortwolk heeft de vorm van een bol met een straal van 1 à 2 lichtjaar en verklaart onder andere waarom kometen overal aan de hemel kunnen verschijnen. Tot op heden zijn er, naast kometen, geen objecten met zekerheid gekend uit de Oortwolk.

De Franse wiskundige en astronoom Joseph Jérôme Lefrançois de Lalande zag op 8 mei en 10 mei 1795 Neptunus als een ster van magnitude 8 en besefte niet dat dit een planeet was. Hij dacht dat hij zich in zijn berekeningen had vergist. Uiteindelijk werd Neptunus op 23 september 1846 officieel ontdekt door Urbain Le Verrier en Johann Galle. Lalande is een van de 72 Fransen wiens namen op de Eiffeltoren gegrift staan.

Messier 27 (Halternevel)