Kuipergordel en Oortwolk

Vroeger dacht men dat het zonnestelsel eindigde na de laatste planeet. Eerst was dit de geringde planeet Saturnus, daarna respectievelijk Uranus, Neptunus en Pluto. Maar hoe dan de kometen verklaren die al sinds het prille begin van het zonnestelsel plots uit de diepe delen van ons zonnestelsel verschijnen? Of het ontstaan van de planeet Pluto, deze is eveneens onverklaarbaar als men ervan uitgaat dat het zonnestelsel stopt na de laatste planeet. In de jaren 50 van de vorige eeuw suggereerden de Nederlandse astronomen Jan Hendrik Oort en Gerard Kuiper dat er achter de planeet Neptunus nog twee gordels met daarin honderduizenden ijsdwergen bestaan. Deze twee gebieden zijn tegenwoordig beter bekend als de Kuipergordel en de Oortwolk.

Artistieke voorstelling van de Kuipergordel

In de vroege jaren dertig van de vorige eeuw ontdekten astronomen een nieuw object dat zich verder van de Zon bevindt dan Neptunus. Aangezien men nog niets wist over de werkelijke grootte van het object, dat al vlug de naam Pluto kreeg, ging men ervan uit dat het opnieuw een gasreus zou zijn zoals Uranus en Neptunus. Pluto werd dan ook gekroond tot de negende planeet van ons zonnestelsel.

Artistieke impressie van een hemelobject dat zich in de Oortwolk bevindt

Op een afstand van 50 000 en 100 000 Astronomische Eenheden (AE) van de Zon bevindt zich een mogelijke sfeer van grote, komeetachtige objecten bestaande uit ijs- en rotsbrokken. Deze sfeer, die bekend staat als de Oortwolk, werd gesuggereerd door de Nederlandse astronoom Jan Hendrik Oort en is momenteel nog steeds de enige waarschijnlijke theorie die het ontstaan van langperiodieke kometen kan verklaren.

De heldere komeet Hale-Bobb bereikt zijn kortste afstand tot de Aarde (1,3 Astronomische Eenheden). Deze komeet was één van de helderste kometen van de afgelopen paar decennia en was gedurende vele maanden met het blote oog zichtbaar. Hale-Bopp werd op 23 juli 1995 ontdekt op een grote afstand van de Zon en het hemellichaam werd genoemd naar zijn twee ontdekkers, Alan Hale en Thomas Bopp.

M89, ook gekend als NGC 4552, is een elliptisch sterrenstelsel in het sterrenbeeld Virgo (Maagd) dat behoord tot de bekende Virgocluster van sterrenstelsels. Op slechts 40' van het sterrenstelsel vind…