Mercurius

De planeet Mercurius

Van alle planeten uit ons zonnestelsel staat de planeet Mercurius het dichtst bij de Zon. Deze kleine terrestrische planeet heeft een oppervlak dat veel gelijkenissen vertoont met dat van de Maan en beschikt eveneens over een zeer ijle atmosfeer. Het meest opmerkelijke aan Mercurius is ongetwijfeld zijn vrij sterk magnetisch veld waar nog steeds zeer weinig over geweten is.

Inauguratie van de Nederlandse Dutch Open Telescope (DOT) zonnetelescoop op het Canarische eiland La Palma. De Dutch Open Telescope is een reflectortelescoop met een 45 centimeter grote hoofdspiegel dat wordt gebruikt voor onderzoek van de Zon. Deze telescoop werd voorzien van zes camera's elk met een verschillende filter die allemaal tegelijk kunnen gebruikt worden waardoor men de Zon kan bestuderen in verschillende golflengten.

M102 is een missend object in de bekende catalogus van Charles Messier. Er zijn twee mogelijke scenario's. Een eerste is dat Charles Messier een dubbele observatie heeft gedaan van M101…