Mercurius

De planeet Mercurius

Van alle planeten uit ons zonnestelsel staat de planeet Mercurius het dichtst bij de Zon. Deze kleine terrestrische planeet heeft een oppervlak dat veel gelijkenissen vertoont met dat van de Maan en beschikt eveneens over een zeer ijle atmosfeer. Het meest opmerkelijke aan Mercurius is ongetwijfeld zijn vrij sterk magnetisch veld waar nog steeds zeer weinig over geweten is.

Lancering vanop de Bajkonoer lanceerbasis van het Russische ruimtetuig Sojoez 5 met aan boord de drie kosmonauten Boris Volynov, Aleksei Yeliseyev en Yevgeny Khrunov. Het doel van deze missie was Sojoez 5 in de ruimte te laten koppelen met het Sojoez 4 ruimtetuig waarin zich één kosmonaut bevond waarna kosmonauten door middel van een ruimtewandeling konden wisselen van ruimtevaartuig. Een dag na de lancering koppelden beide ruimtetuigen zich aan elkaar en begaven twee kosmonauten zich van de Sojoez 5 naar het Sojoez 4 ruimtevaartuig. Dit was de eerste maal in de geschiedenis dat twee bemande ruimtetuigen in een baan om de Aarde aan elkaar koppelden en dat een crew zich door middel van een ruimtewandeling van het ene ruimtetuig naar het andere begaf. Foto: Roscosmos