Jupiter

De gigantische planeet Jupiter

Jupiter is de vijfde planeet uit het zonnestelsel, gezien vanaf de Zon, en is ook de grootste planeet uit ons zonnestelsel. In tegenstelling tot de terrestrische planeten zoals Venus en Mars beschikt Jupiter niet over een vast oppervlak waardoor dit type van hemellichamen ook wel 'gasreuzen' of 'Joviaanse' planeten worden genoemd. In dit uitgebreid artikel leer je alles over de reusachtige planeet Jupiter.

De opvallende Grote Rode Vlek

Het meest herkenbare kenmerk van de planeet Jupiter is wellicht de grote rode vlek in de atmosfeer van deze planeet die zich 22° ten zuiden van de evenaar bevindt en voor het eerst werd waargenomen rond het jaar 1665. Deze grote rode ovale vlek in de atmosfeer van Jupiter heeft een grootte van 12 000 op 25 000 kilometer en is ongetwijfeld één van de meest krachtige stormen uit ons zonnestelsel.

Poollicht op Jupiter

Wie dacht dat er enkel poollicht op Aarde voorkomt heeft het goed mis, op de planeet Jupiter is er af en toe ook poollicht te zien, maar niet door de zon! Met behulp van de Hubble ruimtetelescoop is men tot de conclusie gekomen dat de maan Io van Jupiter geladen deeltjes van de vulkanen de ruimte inspuwt. Io straalt geladen deeltjes uit van de vulkanische activiteit langsheen een onzichtbare stroom van geladen deeltjes die een 'fluxbuis' wordt genoemd. De deeltjes volgen dan het magnetisch veld van Jupiter naar de polen. Daar komen ze in aanraking met de atmosfeer en veroorzaken daar het poollicht.

De Jupitermaan Europa

Europa is de zesde grootste maan uit ons zonnestelsel en behoort samen met de manen Io, Ganymedes en Callisto tot de 4 grote Galileische manen van de planeet Jupiter. De nam Europa is afkomstig uit de Griekse mythologie waar Europa de dochter was van koning Agenor en een relatie had met Zeus, die zich verkleed had als een witte stier, waardoor ze hem drie kinderen gaf waarvan één later koning Menos werd.

De maan Io voor de gigantische planeet Jupiter

Io is samen met de manen Callisto, Europa en Ganymedes één van de vier grootste manen van Jupiter en begeeft zich van alle 4 het meest dichtst bij haar moederplaneet. Deze maan, die een diameter heeft van 3.642 kilometer, werd in 1610 ontdekt door Galilei Galileo en is, naast de aarde, het meest vulkanisch actieve gebied uit ons zonnestelsel.

De Jupitermaan Callisto

Callisto werd in 1610 ontdekt door Galilei Galileo en is één van de vier grootste manen van Jupiter. Deze maan heeft ongeveer dezelfde afmetingen als de planeet Mercurius en is hierdoor, met zijn diameter van 4.800 kilometer, de derde grootste maan uit ons zonnestelsel. De naam van deze maan is afkomstig uit de Griekse mythologie waar het een nimf was en net als vele andere één van de geliefden van Zeus was die door Hera werd gehaat. Hera veranderde Callisto in een beer uit wraak en Zeus plaatste haar aan de sterrenhemel (sterrenbeeld Grote Beer).

De Jupitermaan Ganymedes

Ganymedes is niet enkel de grootste maan van Jupiter maar is eveneens ook de grootste maan uit ons zonnestelsel. Deze maan heeft een diameter van 5 268 kilometer en is hiermee groter dan de planeet Mercurius. De naam Ganymedes is afkomstig van de zoon van de mythische koning Tros die de oprichter was van Troje en deze maan werd in 1610 ontdekt door Galilei Galileo. De Amerikaanse Hubble Space Telescope heeft ontdekt dat de atmosfeer van Ganymedes rijk zou zijn aan zuurstof maar in tegenstelling tot op aarde is dit geen teken of bewijs voor enige vorm van leven.

M27 is de helderste planetaire nevel aan de nachtelijke hemel. Deze nevel, gelegen in het sterrenbeeld Vulpecila (Vosje), is ook wel bekend onder de naam 'Dumbbel Nebulae' of de 'Halternevel',…