De buitenste regionen van het zonnestelsel

De heliosfeer, heliohealth en heliopauze

Iedereen kent wellicht wel de planeten uit ons zonnestelsel of kan vertellen wat ons zonnestelsel is maar tot waar bevind ons zonnestelsel zich en wat bevind er zich net voorbij ons zonnestelsel? De “heliosfeer” is het gebied rondom en in het zonnestelsel waarin de zonnewind en het interplanetair magnetisch veld regeren maar wanneer de afstand tot de zon te ver wordt en we ons ver van de buitenste planeten zouden begeven zouden we merken dat deze zonnewind snel in kracht en snelheid zal afnemen en hier ons zonnestelsel en zijn invloed eindigt.

Wat zijn Scattered Disk Objects?

Artistieke impressie van het SDO-object Eris

Zogeheten 'Scattered Disk Objects' (SDO's) zijn een groep planetoïden die zich in de buitenste regionen van ons zonnestelsel bevinden. De omlooptijd van SDO's bedraagt meer dan 330 jaar en gemiddel bevinden deze ijs- en steenklompen zich op een afstand van 48 Astronomische Eenheden (AE) van de Zon.

Nadat de Russische Luna 5 ruimtesonde op 9 mei 1965 werd gelanceerd, stort deze op 12 mei 1965 te pletter op het oppervlak van de Maan als gevolg van een technisch probleem. Dit was het tweede Russische ruimtetuig dat het Maanoppervlak bereikte. Luna 5 werd door de Sovjet-Unie ontwikkeld om als eerste ruimtetuig een zachte landing uit te voeren op het oppervlak van de Maan. Na een probleem op 10 mei 1965 begon Luna 5 te spinnen waarna het ruimtetuig te pletter sloeg op het oppervlak van de Maan in het Mare Nubium gebied. Foto: Roscosmos