De buitenste regionen van het zonnestelsel

De heliosfeer, heliohealth en heliopauze

Iedereen kent wellicht wel de planeten uit ons zonnestelsel of kan vertellen wat ons zonnestelsel is maar tot waar bevind ons zonnestelsel zich en wat bevind er zich net voorbij ons zonnestelsel? De “heliosfeer” is het gebied rondom en in het zonnestelsel waarin de zonnewind en het interplanetair magnetisch veld regeren maar wanneer de afstand tot de zon te ver wordt en we ons ver van de buitenste planeten zouden begeven zouden we merken dat deze zonnewind snel in kracht en snelheid zal afnemen en hier ons zonnestelsel en zijn invloed eindigt.

Wat zijn Scattered Disk Objects?

Artistieke impressie van het SDO-object Eris

Zogeheten 'Scattered Disk Objects' (SDO's) zijn een groep planetoïden die zich in de buitenste regionen van ons zonnestelsel bevinden. De omlooptijd van SDO's bedraagt meer dan 330 jaar en gemiddel bevinden deze ijs- en steenklompen zich op een afstand van 48 Astronomische Eenheden (AE) van de Zon.

De European Launcher Development Organization (ELDO) slaagt er vanuit Australië niet in om een Europa raket in de ruimte te brengen. Tijdens deze testvlucht vanop de Woomera lanceerbasis wordt voor het eerst een Europa raket getest die uitgerust is met drie rakettrappen. Ook alle andere testvluchten met Europa raketten mislukken wat uiteindelijk leidt tot het stopzetten van het programma. Foto: ESA