Spacepage
Het zonnestelsel

Onze Aarde is een van de acht planeten van het zonnestelsel, een verzameling van hemellichamen waaronder planeten, dwergplaneten, manen, kometen en planetoïden die allemaal rond een centrale ster draaien: de Zon. In deze sectie is informatie terug te vinden over de verschillende types objecten die terug te vinden zijn in ons zonnestelsel.

Nadat William Herschel, samen met zijn zus Caroline Herschel, tussen 1785 en 1789 in het Engelse Slough bouwden aan de constructie van hun eigen observatorium wordt de '40-foot telescope' op 19 februari 1787 voor het eerst naar de sterren gericht. Deze telescoop had een hoofdspiegel met een diameter van 1,2 meter en een brandpuntsafstand van 12 meter. Hierdoor was dit gedurende vijftig jaar lang de grootste telescoop op Aarde. In 1840 werd deze legendarische telescoop, waarmee de Saturnusmanen Enceladus en Mimas warden ontdekt, ontmanteld. Foto: Encyclopaedia Britannica