Neutrino's

Wat zijn neutrino's

Neutrino's zijn één van de fundamentele deeltjes die het heelal maken. Zij zijn ook één van meest minst begrepen deeltjes.

Super Kamiokande detector

De super-Kamiokande detector is een ondergronds gevestigde 50.000 ton wegende tank water (op ongeveer 1 km diepte). Het water in de tank doet dienst als voor neutrino's, als de detectie van de bijproducten van neutrinointeractie.

Het licht van Cherenkov

Om de hoge-energie deeltjes te ontdekken die uit neutrinointeractie voortvloeien, detecteerd super-Kamiokande een fenomeen dat als licht van Cherenkov bekend staat.

De geladen deeltjes (enkel de geladen deeltjes) steken het water over met een snelheid groter dan 75% van de snelheid van het licht in een kegelpatroon rond de richting van het spoor uit, zoals bij linkerzijde. Het blauwachtige Cherenkov-licht wordt overgebracht door het hoogst-zuivere water van de tank, en daalt uiteindelijk op de binnenmuur van de detector af, die met photo-multiplier buizen (PMT'S) uitgerust is. Deze PMT'S zijn elk gevoelig voor verlichting door één enkel foton van licht - een lichtniveau ongeveer overeenkomstig als het licht zichtbaar vanop de aarde van een kaars bij de afstand van de maan!

Lancering vanop het Kennedy Space Center van het Amerikaanse ruimtetuig Apollo 9 met aan boord de astronauten James A. McDivitt, David R. Scott en Russell L. Schweickart. Tijdens deze testmissie werd in een baan om de Aarde een koppeling gemaakt tussen de Command Service Module en de Lunar Module. Ook voerden de astronauten nog ruimtewandelingen uit en testte ze een nieuw ruimtepak. Dit was de eerste maal dat een bemande ruimtecapsule zich in de ruimte koppelde met een Maanlander waarna de crew zich van het ene ruimtetuig naar het andere begaf. Op 13 maart 1969 keerde de Apollo 9 bemanning terug naar de Aarde. Foto: NASA