Neutrino's

Wat zijn neutrino's

Neutrino's zijn één van de fundamentele deeltjes die het heelal maken. Zij zijn ook één van meest minst begrepen deeltjes.

Super Kamiokande detector

De super-Kamiokande detector is een ondergronds gevestigde 50.000 ton wegende tank water (op ongeveer 1 km diepte). Het water in de tank doet dienst als voor neutrino's, als de detectie van de bijproducten van neutrinointeractie.

Het licht van Cherenkov

Om de hoge-energie deeltjes te ontdekken die uit neutrinointeractie voortvloeien, detecteerd super-Kamiokande een fenomeen dat als licht van Cherenkov bekend staat.

De geladen deeltjes (enkel de geladen deeltjes) steken het water over met een snelheid groter dan 75% van de snelheid van het licht in een kegelpatroon rond de richting van het spoor uit, zoals bij linkerzijde. Het blauwachtige Cherenkov-licht wordt overgebracht door het hoogst-zuivere water van de tank, en daalt uiteindelijk op de binnenmuur van de detector af, die met photo-multiplier buizen (PMT'S) uitgerust is. Deze PMT'S zijn elk gevoelig voor verlichting door één enkel foton van licht - een lichtniveau ongeveer overeenkomstig als het licht zichtbaar vanop de aarde van een kaars bij de afstand van de maan!

Lancering vanop de Cape Canaveral lanceerbasis in Florida van de eerste Amerikaanse Orbiting Astronomical Observatory (OAO) ruimtetelescoop. Een stroompanne aan boord van deze satelliet leidde drie dagen na de lancering al tot het einde van deze missie. Op 7 december 1968 werd het Orbiting Astronomical Observatory 2 in de ruimte gebracht die tot januari 1973 succesvol functioneerde. Foto: NASA