Theoretisch onderzoek

Geschreven door Thomas in't Veld

Een groot probleem bij het vinden van een verklaring voor GRB’s is hun grote verscheidenheid. Sommige duren maar 30 milliseconden, terwijl de langsten bijna 2 uur duurden. Sommigen stralen met horten en stoten en anderen hebben weer een glad profiel. Het grootste deel van de energie van de fotonen ligt tussen de 100 000 en een miljoen electron-volt, wat betekent dat de bron bijzonder heet moet zijn (de, voornamelijk optische, elektronen die van de zon afkomen hebben maar een energie van een paar electron-volt).

Als GRB’s inderdaad op kosmologische afstanden plaatsvinden, dan impliceert de waargenomen lichtflux op Aarde dat er bij de uitbarsting in een paar seconden, en in een bol met een doorsnede van enkele tientallen kilometers, gemiddeld zo’n 1046 Joule aan energie vrijkomt! Ter vergelijking: de totale rustmassa van de zon heeft maar een energie van e=mc2 = 1045 Joule. Dé vraag is dan ook: hoe maak je zo’n gigantische vuurbal?

Meer in deze categorie: « Ontdekking van gammaflitsen Vorming »