Eta Carinea: een dubbelster

Geschreven door Olivier Franken
(1 Stem)

Eta Carinae,een fascinerende en mysterieuze ster die te vinden is in de carinanevel vanaf het zuidelijk halfrond op 7500lichtjaar. Met ongeveer een honderd zonnemassa’s is deze veranderlijke hyperreus de zwaarst bekende en produceert 5 miljoen keer meer energie per seconde dan onze zon. Tussen de jaren 1838 en 1858 vlamde de ster op en heeft tijdens een mysterieuze explosie zijn gasomhulsels weggeblazen waardoor dit één van de helderste sterren werd aan de zuidelijke hemel. In die tijd wedijverde Eta Carinae zelfs met Sirius om de helderste ster te zijn. Momenteel ligt deze ster verborgen in zijn eigen nevel, de Homunculusnevel, en is vanaf de aarde nog net met het blote oog zichtbaar met zijn magnitude 6.2.

Eta Carinae
Foto genomen door Hubble Space Telescope in 1996.

Op bovenstaande foto is de Homunculusnevel duidelijk zichtbaar met de ster Eta Carinae in het midden. Deze nevel bestaat uit de gasomhulsels die de ster heeft weggeblazen tijdens zijn opvlamming.

Eta Carinae is het onderwerp geweest van een jarenlange discusie over of dit nu een enkele ster of een dubbelster zou zijn. Bij deze ster is er röntgenstraling en ultraviolet licht waargenomen,maar Eta Carinae is te koel om deze vormen van straling uit te zenden.
Er was een terugkerend patroon van veranderingen gevonden in alle vormen van straling, dit op een tijdsspanne van 5.5 jaar. Het antwoord kwam er op 01/11/2005 door de NASA, na analyse van de waarnemingen door de FUSE satteliet op gebied van ultraviolette straling. De opnamen, die gemaakt zijn op 10, 17 en 27 juni 2003, tonen een hoeveelheid ultraviolette straling die 2 dagen eerder verdween als de voorspelde verduistering van de röntgenstraling. Deze ultraviolette straling zou afkomstig zijn van een veel hetere metgezel die op een geschatte afstand zou staan van 10 tot 11AE en een omwenteling rond Eta Carinae voltooid in 5.5 jaar. De röntgenstraling daarentegen zou komen uit botsingen van de stellaire winden van deze 2 sterren. Eta Carinae blaast voortdurend gas de ruimte in als stellaire wind met een snelheid van 450km/seconde,de kleinere begeleider zou een soortgelijke stellaire wind produceren.
De verduistering van deze stralingen treed op wanneer de metgezel achter Eta Carinae verdwijnt en duurt 3maanden lang.

Eta Carinae
Opname op gebied van röntgenstraling door het Chandra X-Ray Observatory.

Astronomen geloven dat deze ster op de rand van vernietiging staat door zijn enorme massa, indien dit echt het geval is zal deze ster een kanjer van een supernova met zich meebrengen.

Dit gebeurde vandaag in 1988

Israël brengt zijn eerste satelliet op eigen kracht in de ruimte en wordt hierdoor de achtste natie dat vrachten in de ruimte kan brengen. De Ofeq 1 satelliet is een spionagesatelliet en wordt met behulp van een Shavit raket tot in een lage baan om de Aarde gebracht.

De planetaire nevel NGC 6210 in het sterrenbeeld Hercules is van magnitude 9.7. De bijnaam van deze planetaire nevel is de 'Schildpadnevel'. Deze nevel lijkt echter op geen enkel vlak…