Een H I gebied
Foto: NASA

Een H I gebied is een interstellaire wolk die bestaat uit neutrale waterstofatomen (H1). Deze gebieden worden niet opgelicht door omliggende sterren maar zijn toch detecteerbaar omdat moleculen in deze gebieden kleine hoeveelheden straling in het 21cm gebied van het radiospectrum uitzenden, zelfs op lage temperaturen.

Bij ionosatie fronten, waar H I gebieden botsen met het uitzettende geïoniseerd gas (zoals een H II gebied), gloeit dit gebied helderder dan het anders zou doen. De graad van ionisatie in een H I gebied is erg klein, ongeveer 10-4. Het in kaart brengen van H I emissies met een radiotelescoop is een techniek die gebruikt wordt voor de structuur van spiraalsterrenstelsels te bepalen, alsook om de zwaartekrachtverstoringen tussen sterrenstelsels in kaart te brengen. Naast H I gebieden kennen we ook de H II gebieden die beter waarneembaar zijn.

Sander

Oprichter & beheerder van Spacepage & Poollicht.beSterrenkunde en ruimteweer redacteur.

Dit gebeurde vandaag in 2003

NASA verliest het contact met het Amerikaanse ruimteveer Columbia vijftien minuten voor de verwachte landing op het Kennedy Space Center in Florida. Op ruim zestig kilometer hoogte brak het ruimteveer in delen uiteen waarna brokstukken van het ruimteveer neerkwamen in de Amerikaanse staat Texas. De zeven astronauten aan boord van Columbia komen om het leven en voor het Amerikaanse bemande ruimtevaartprogramma is dit een zware tegenslag. De oorzaak van deze ramp ligt aan het losraken van een stuk isolatieschuim van de externe brandstoftank, 81,7 seconden na de lancering. Dit stuk schuim kwam met een harde klap tegen de voorrand van de vleugel waardoor belangrijke panelen van het hitteschild werden beschadigd.