Vancanneyt Sander
Positie:
Beheerder en redacteur astronomie & poollicht
Adres:
Oost-Vlaanderen
België
E-mail verzenden
(optioneel)
Overige informatie:

Bij de beheerder kunt u met al uw vragen terecht over alle astronomie gerelateerde onderwerpen. U kunt er ook terecht met uw vragen, problemen en opmerkingen over de website.
Aarzel dus niet om contact op te nemen!

Nadat William Herschel, samen met zijn zus Caroline Herschel, tussen 1785 en 1789 in het Engelse Slough bouwden aan de constructie van hun eigen observatorium wordt de '40-foot telescope' op 19 februari 1787 voor het eerst naar de sterren gericht. Deze telescoop had een hoofdspiegel met een diameter van 1,2 meter en een brandpuntsafstand van 12 meter. Hierdoor was dit gedurende vijftig jaar lang de grootste telescoop op Aarde. In 1840 werd deze legendarische telescoop, waarmee de Saturnusmanen Enceladus en Mimas warden ontdekt, ontmanteld. Foto: Encyclopaedia Britannica