Spacepage
maandag, 03 maart 2014 21:44

Planetoïde 2014 DX110 scheert woensdag langs de Aarde Hot!

Artistieke impressie van een planetoïde die langs de Aarde vliegt Artistieke impressie van een planetoïde die langs de Aarde vliegt Foto: ESA / P.Carril

Op woensdag 5 maart 2014 zal een dertig meter grote planetoïde langs de Aarde vliegen. De ruimterots luistert naar de naam '2014 DX110' en zal omstreeks 22u07 Belgische tijd op een afstand van ongeveer 350 000 kilometer langs onze planeet vliegen. Dat is iets dichter dan de afstand van de Aarde tot de Maan.

Deze planetoïde werd in 2014 ontdekt en zijn scheervlucht langs de Aarde zal LIVE te volgen zijn via de website van The Virtual Telescope Project. Ondanks het feit dat deze planetoïde in kosmische termen 'vlakbij' de Aarde vliegt, vormt dit zogeheten 'Near Earth Object' op geen enkel moment een gevaar voor onze planeet.

Planetoïde 2014 DX110De baan van planetoïde 2014 DX110 - Foto: The Virtual Telescope Project

Lancering vanop de Tanegashima lanceerbasis in Japan van de Amerikaans-Japanse Tropical Rainfall Measuring Mission (TRMM) satelliet voor onderzoek naar tropische regenval. Deze satelliet werd uitgerust met vijf wetenschappelijke instrumenten en is vandaag de dag nog steeds operationeel. Foto: NASA

M32 is één van de satellietstelsels van het bekende sterrenstelsel M31, net zoals M110, NGC 185 en NGC 147. Deze twee laatste zijn moeilijk te vinden en bevinden zich ver…

Guidestar magazine

Spacepage wordt aan onze bezoekers blijvend gratis aangeboden maar om de hoge kosten om de site online te houden te drukken moeten we wel het nodige budget kunnen verzamelen. Ook jij kunt uw bijdrage leveren door Spacepage en Guidestar te ondersteunen met uw donatie zodat we u blijvend kunnen voorzien van nieuws, artikelen en ons digitaal magazine.

Doel bereikt!