Spacepage
maandag, 03 maart 2014 21:44

Planetoïde 2014 DX110 scheert woensdag langs de Aarde Hot!

Artistieke impressie van een planetoïde die langs de Aarde vliegt Artistieke impressie van een planetoïde die langs de Aarde vliegt Foto: ESA / P.Carril

Op woensdag 5 maart 2014 zal een dertig meter grote planetoïde langs de Aarde vliegen. De ruimterots luistert naar de naam '2014 DX110' en zal omstreeks 22u07 Belgische tijd op een afstand van ongeveer 350 000 kilometer langs onze planeet vliegen. Dat is iets dichter dan de afstand van de Aarde tot de Maan.

Deze planetoïde werd in 2014 ontdekt en zijn scheervlucht langs de Aarde zal LIVE te volgen zijn via de website van The Virtual Telescope Project. Ondanks het feit dat deze planetoïde in kosmische termen 'vlakbij' de Aarde vliegt, vormt dit zogeheten 'Near Earth Object' op geen enkel moment een gevaar voor onze planeet.

Planetoïde 2014 DX110De baan van planetoïde 2014 DX110 - Foto: The Virtual Telescope Project

Dit gebeurde vandaag in 1907

De Duitse astronoom August Kopff ontdekt de planetoïde 624 Hektor. Deze planetoïde heeft een onregelmatige vorm van 370 bij 195 km en is de grootste van een familie van planetoïden die astronomen de 'Trojanen' noemen. Hektors baan helt meer dan 18° ten opzichte van de ecliptica en een omloop varieert de afstand tot de Zon tussen de 5,095 en 5,349 astronomische eenheden. Deze planetoïde is ook de enige Trojaan waarbij een maantje ontdekt is. Het maantje is ongeveer vijftien kilometer groot en bevindt zich ongeveer 1 000 kilometer van Hektor af. Foto: F. Marchis/WMKO

Op het Astroforum...

Sterrenkijkdagen 2016
11 maart 2016
tot
12 maart 2016
RACA 2016
05 mei 2016
tot
08 mei 2016

M63, ook gekend als NGC 5055, is een spiraalvormig sterrenstelsel in het sterrenbeeld Canes Venatici (Jachthonden) en draagt ook de naam 'Zonnebloemsterrenstelsel' (Sunflowergalaxy' in het Engels). Dit sterrenstelsel maakt wellicht…

Spacepage wordt aan onze bezoekers blijvend gratis aangeboden maar om de hoge kosten om de site online te houden te drukken moeten we wel het nodige budget kunnen verzamelen. Ook jij kunt uw bijdrage leveren door Spacepage en Guidestar te ondersteunen met uw donatie zodat we u blijvend kunnen voorzien van nieuws, artikelen en ons digitaal magazine.

Doel bereikt!