Spacepage
Guidestar

Het Guidestar magazine is een verwezenlijking van de Astro Event Group vzw waar Spacepage deel van uitmaakt. Elke maand staat het magazine boordevol artikelen, weetjes, evenementen, hemeljournaal en nog veel meer.
Om op de hoogte te blijven wanneer nieuwe edities uitkomen kan je abonneren op de RSS feed of op de mailinglijst.

Lees of download nu gratis de meest recente editie van het populaire digitale magazine Guidestar. Met deze maand artikelen over vier eeuwen selenografie, de Paris Air Show, de tachtigste verjaardag van het Zeiss planetariumtoestel in Brussel, de Vlaamse ruimtevaartdagen, Nutella en klimaatsverandering, Astropolis, tien vragen over New Horizons en 10 jaar SLR op Mount Stromlo.

Lees of download nu gratis de meest recente editie van het populaire digitale magazine Guidestar. Met deze maand artikelen over de RACA star-party, space educators, de finale van de Vlaamse Sterrenkunde Olympiade, ruimtetechnologie tegen ebola, het SKA hoofdkwartier, de VVS zomerschool sterrenkunde, veertig jaar MPC 106 Crni Vrh en het unieke 'Sterren schitteren voor iedereen' project.

Lees of download nu gratis de meest recente editie van het populaire digitale magazine Guidestar. Met deze maand artikelen over kometenjager Steven Lee, de 25ste verjaardag van de Hubble ruimtetelescoop, RACA 2015, de 2,3m ATT telescoop in Australië, het einde van de MESSENGER missie, het New Shepard ruimtetuig en de RACA starparty in de Ardennen.

Lees of download nu gratis de meest recente editie van het populaire digitale magazine Guidestar. Met deze maand artikelen over 175 jaar astrofotografie, Belgische technologie aan boord van nieuwe Marsrover, sterexplosies zoeken met een Afrikaanse supertelescoop, 40 jaar CAHA sterrenwacht, de gedeeltelijke eclips van 20 maart, Astropolis en een kwart eeuw Hubble ruimtetelescoop.

Lees of download nu gratis de meest recente editie van het populaire digitale magazine Guidestar. Met deze maand artikelen over de nieuwe generatie 30-meter klasse telescopen, de hoogtepunten aan de sterrenhemel in maart 2015, de Zvjezdano Selo sterrenwacht in Kroatië, spectroscopie in het virtueel observatorium en de kleine PICASSO satelliet.

Lees of download nu gratis de meest recente editie van het populaire digitale magazine Guidestar. Met deze maand artikelen over sterrenkunde vanaf Antarctica, de nieuwste ontdekkingen van de Kepler ruimtetelescoop, komeetwater op Aarde, de RACA starparty in de Ardennen, de optica-studiedag, 150 jaar 'Great Melbourne telescope', sterrenkundige schoolprojecten van de VSRUG, het waarnemen van dubbelsterren, en de hoogtepunten aan de sterrenhemel in februari 2015.

Lees of download nu gratis de meest recente editie van het populaire digitale magazine Guidestar. Met deze maand artikelen over ruimtevaart in 2015, het Mars One avontuur, restanten uit het prille zonnestelsel, de wintersterrenbeelden, het populaire televisieprogramma 'Heel Nederland kijkt sterren', twee eeuwen tijdbal, astro spectroscopie @ cyberspace en een verslag van de tweede succesvolle ATM dag der lage landen.

Lees of download nu gratis de meest recente editie van het populaire digitale magazine Guidestar. Met deze maand artikelen over de geschiedenis van de Europese ruimtevaart (deel 2), de astrofotografiedag te Oss, de Cosmoc Background Explorer (COBE), 130 jaar 'Great Equatorial Telescope' Greenwich, de nieuwe Angara 5 draagraket, het Observatoire de Toulouse, de landing van Philae op een komeet en de nieuwe crew voor het ISS.

Lees of download nu gratis de meest recente editie van het populaire digitale magazine Guidestar. Met deze maand artikelen over de geschiedenis van de Europese ruimtevaart (deel 1), de ster Betelgeuze, de 125ste verjaardag van Edwin Powell Hubble, het Belgische SpaceBillboard project, de RS-spectroscoop, het ATV controlecentrum in Toulouse, de GALEX ruimtetelescoop, het Observatorio de Sierra Neveda en de 8" Celestron NextStar telescoop.

Lees of download nu gratis de meest recente editie van het populaire digitale wetenschappelijke Guidestar. Met deze maand een gloednieuwe layout en artikelen over ondermeer de AEG uitstap naar Toulouse en de Pyreneeën, de Japanse AKARI ruimtetelescoop, de 'gold rush' naar de asteroïden gordel, Sir Richard Branson, veertig jaar Anglo Australische telescoop, de Teleskop Service 130/910 APO refractor telescoop, Noodweer Benelux en de 'space art' van André de Coster.

Lees of download nu gratis de meest recente editie van het populaire digitale wetenschappelijke Guidestar. Met deze maand artikelen over ondermeer de een astroreis naar La Palma, NASA's nieuwste Marsrover, de mislukte lancering van twee Galileo navigatiesatellieten, de Granat ruimtetelescoop, de Franse astronoom Robert Jonckheere, de Spectra-L200 ultieme beginner spectroscoop en het laatste nieuws van de Europese Zuidelijke Sterrenwacht (ESO).

Lees of download nu gratis de meest recente editie van het populaire digitale wetenschappelijke Guidestar. Met deze maand artikelen over ondermeer de problematiek rond ruimteafval, een halve eeuw MPE, de grootste sterrenkijker van Vlaanderen, de Astronomische Nederlandse Satelliet (ANS), sterrenkijken in Cepheus en Aquarius, het bezoek van Edgar Mitchell aan Nederland en de SARA telescoop op Kitt Peak.

Lees of download nu gratis de meest recente editie van het populaire digitale wetenschappelijke Guidestar. Met deze maand artikelen over ondermeer NASA's Orion ruimtevaartuig, de HIPPARCOS satelliet, zomerse juweeltjes aan de sterrenhemel, het Milroy Observatory in Australië en een spectroscopische survey van Alpha- en P Cygni.

Lees of download nu gratis de meest recente editie van het populaire digitale wetenschappelijke Guidestar. Met deze maand artikelen over ondermeer Wubbo Ockels, de exoplaneet Beta Pictoris b, de röntgensatelliet ROSAT, het RACA 2014 evenement, StarNights 2014 en het nieuwe science center Explorado.

Lees of download nu gratis de meest recente editie van het populaire digitale wetenschappelijke Guidestar. Met deze maand artikelen over ondermeer de eerste wetenschappelijke Europese satelliet TD-1A, Astropolis, zwaartekrachtsgolven van de oerknal, de Nederlandse Vereniging Astrofotografie, de zonsverduistering van 29 mei 1919 en de reus Arcturus.

Guidestar magazine

Op de hoogte blijven wanneer een nieuwe Guidestar editie wordt uitgebracht? Abbonneer je dan op onze e-mail dienst!

Vanop der Bajkonoer lanceerbasis wordt het Sojoez 14 ruimtevaartuig in de ruimte gebracht met aan boor de twee kosmonauten Pavel Popovich en Yuri Artyukhin. De volgende dag koppelt het Sojoez 14 ruimtetuig zich succesvol aan het Russische militaire Saljoet 3 ruimtestation waar ze zestien dagen in verblijven. Foto: Spacefacts.de

Zonnekijkdag
26 augustus 2015
SpaceUp Belgium
05 september 2015
06 september 2015

M52, ook gekend als NGC 7654, is een mooie open sterrenhoop in het sterrenbeeld Cassiopeia. Samen met M103 zijn dit de meest noordelijk gelegen Messierobjecten. In onze streken is dit…

Guidestar magazine

Spacepage wordt aan onze bezoekers blijvend gratis aangeboden maar om de hoge kosten om de site online te houden te drukken moeten we wel het nodige budget kunnen verzamelen. Ook jij kunt uw bijdrage leveren door Spacepage en Guidestar te ondersteunen met uw donatie zodat we u blijvend kunnen voorzien van nieuws, artikelen en ons digitaal magazine.

Doel bereikt!