Spacepage
Guidestar

Het Guidestar magazine is een verwezenlijking van de Astro Event Group vzw waar Spacepage deel van uitmaakt. Elke maand staat het magazine boordevol artikelen, weetjes, evenementen, hemeljournaal en nog veel meer.
Om op de hoogte te blijven wanneer nieuwe edities uitkomen kan je abonneren op de RSS feed of op de mailinglijst.

Lees of download nu gratis de meest recente editie van het populaire digitale magazine Guidestar. Met deze maand artikelen over de geschiedenis van de Europese ruimtevaart (deel 2), de astrofotografiedag te Oss, de Cosmoc Background Explorer (COBE), 130 jaar 'Great Equatorial Telescope' Greenwich, de nieuwe Angara 5 draagraket, het Observatoire de Toulouse, de landing van Philae op een komeet en de nieuwe crew voor het ISS.

Lees of download nu gratis de meest recente editie van het populaire digitale magazine Guidestar. Met deze maand artikelen over de geschiedenis van de Europese ruimtevaart (deel 1), de ster Betelgeuze, de 125ste verjaardag van Edwin Powell Hubble, het Belgische SpaceBillboard project, de RS-spectroscoop, het ATV controlecentrum in Toulouse, de GALEX ruimtetelescoop, het Observatorio de Sierra Neveda en de 8" Celestron NextStar telescoop.

Lees of download nu gratis de meest recente editie van het populaire digitale wetenschappelijke Guidestar. Met deze maand een gloednieuwe layout en artikelen over ondermeer de AEG uitstap naar Toulouse en de Pyreneeën, de Japanse AKARI ruimtetelescoop, de 'gold rush' naar de asteroïden gordel, Sir Richard Branson, veertig jaar Anglo Australische telescoop, de Teleskop Service 130/910 APO refractor telescoop, Noodweer Benelux en de 'space art' van André de Coster.

Lees of download nu gratis de meest recente editie van het populaire digitale wetenschappelijke Guidestar. Met deze maand artikelen over ondermeer de een astroreis naar La Palma, NASA's nieuwste Marsrover, de mislukte lancering van twee Galileo navigatiesatellieten, de Granat ruimtetelescoop, de Franse astronoom Robert Jonckheere, de Spectra-L200 ultieme beginner spectroscoop en het laatste nieuws van de Europese Zuidelijke Sterrenwacht (ESO).

Lees of download nu gratis de meest recente editie van het populaire digitale wetenschappelijke Guidestar. Met deze maand artikelen over ondermeer de problematiek rond ruimteafval, een halve eeuw MPE, de grootste sterrenkijker van Vlaanderen, de Astronomische Nederlandse Satelliet (ANS), sterrenkijken in Cepheus en Aquarius, het bezoek van Edgar Mitchell aan Nederland en de SARA telescoop op Kitt Peak.

Lees of download nu gratis de meest recente editie van het populaire digitale wetenschappelijke Guidestar. Met deze maand artikelen over ondermeer NASA's Orion ruimtevaartuig, de HIPPARCOS satelliet, zomerse juweeltjes aan de sterrenhemel, het Milroy Observatory in Australië en een spectroscopische survey van Alpha- en P Cygni.

Lees of download nu gratis de meest recente editie van het populaire digitale wetenschappelijke Guidestar. Met deze maand artikelen over ondermeer Wubbo Ockels, de exoplaneet Beta Pictoris b, de röntgensatelliet ROSAT, het RACA 2014 evenement, StarNights 2014 en het nieuwe science center Explorado.

Lees of download nu gratis de meest recente editie van het populaire digitale wetenschappelijke Guidestar. Met deze maand artikelen over ondermeer de eerste wetenschappelijke Europese satelliet TD-1A, Astropolis, zwaartekrachtsgolven van de oerknal, de Nederlandse Vereniging Astrofotografie, de zonsverduistering van 29 mei 1919 en de reus Arcturus.

Lees of download nu gratis de meest recente editie van het populaire digitale wetenschappelijke Guidestar. Met deze maand artikelen over ondermeer de eerste telescoop op de Maan, België en het IXV ruimtetuig, een Nederlandse telescoop voor zwaartekrachtgolven, de RCSIRO 64 meter Dish Parkes in Australië, de Europese IRAS ruimtetelescoop en spectroscopie in de sterrenkunde.

Lees of download nu gratis de meest recente editie van het populaire digitale wetenschappelijke Guidestar. Met deze maand artikelen over ondermeer de nieuwe Russische Angara raket, de Franse CoRoT ruimtetelescoop, DSLR spectroscopie van de Orionnevel, ruimtevaartmusea in New Mexico, het verslag van de JVS-dag, de overleden kosmonaut Valery Kubasov en de gedetailleerde geologische kaart van de Jupitermaan Ganymedes.

Lees of download nu gratis de meest recente editie van het populaire digitale wetenschappelijke Guidestar. Met deze maand artikelen over ondermeer wat we in 2014 allemaal aan de sterrenhemel te zien krijgen, de Europese satelliet Planck, een telescoop en sterrenkunde als eindwerk, het private ruimtetuig Dream Chaser, een parasol voor de Aarde, de supernova in M82, de Europese kometenjager Rosetta en het waarnemen van dubbelsterren.

Lees of download nu gratis de meest recente editie van het populaire digitale wetenschappelijke Guidestar. Met deze maand artikelen over ondermeer wat we mogen verwachten in 2014 op vlak van ruimtevaart, de Europese Herschel ruimtetelescoop, de app Satellite Safari, de Chinese Maanrover, het laatste nieuws over de James Webb Space Telescope en neutrino's uit de 'diepe kosmos'.

Lees of download nu gratis de meest recente editie van het populaire digitale wetenschappelijke Guidestar. Met deze maand artikelen over ondermeer bekende inslagkraters op Aarde, de Belg Paul Eugène Edouard Bourgeois, de lancering van de MAVEN Marsverkenner, enkele Nederlandse kleine satellieten, de 60 inch Mount Wilson telescoop, de ATM-dag te Nijmegen, vier gratis ESA apps, komeet ISON en een terugblik op de historische Spacelab-1 ruimtemissie.

Lees of download nu gratis de meest recente editie van het populaire digitale wetenschappelijke Guidestar. Met deze maand artikelen over ondermeer het Russische ruimteveer Buran, de 'Halloweenstormen' op de Zon, de Meade LX-80 Multi Mount montering, de astro app Star Chart, de Belg Charles Emile Stuyvaert, een nieuwe vrachtmodule voor het ISS en de officiële opening van het Observatoire Centre Ardenne.

Lees of download nu gratis de meest recente editie van het populaire digitale wetenschappelijke Guidestar. Met deze maand artikelen over ondermeer de verkenning van de planeet Mars, StarNights 2013, de Belg Armand Van hoof, de keerzijde van het Mars One project, de laatste ESO-ontdekkingen, de astro-app Gravity en het World Space Week evenement.

Guidestar magazine

Dit gebeurde vandaag in 1996

In de Verenigde Staten overlijdt Carl Edward Sagan. De bekende astronoom en kosmoloog was een populariseerder van de wetenschap en was ook jarenlang een bekend televisiegezicht. Carl Sagan verwierf zijn bekenheid bij het grote publiek door zijn televisieserie Cosmos uit 1980 dat bestond uit dertien aflevering van telkens één uur. Hij werd ook benoemd tot voorzitter van de commissies die de Gouden Plaat bevestigde aan de Pioneer 10 en 11 ruimtetuigen en verfijnde dit idee tot de Voyager Golden Record die met de Voyager 1 en 2 ruimtesondes in de ruimte werden gebracht.

Op de hoogte blijven wanneer een nieuwe Guidestar editie wordt uitgebracht? Abbonneer je dan op onze e-mail dienst!

M104, ook bekend als de 'Sombreronevel', is een zeer geliefd en bekend deep-sky object vanwege de prachtige foto van de Hubble Space Telescope. Dit spiraalvormig sterrenstelsel is een zogeheten 'edge-on'…

Guidestar magazine

Spacepage wordt aan onze bezoekers blijvend gratis aangeboden maar om de hoge kosten om de site online te houden te drukken moeten we wel het nodige budget kunnen verzamelen. Ook jij kunt uw bijdrage leveren door Spacepage en Guidestar te ondersteunen met uw donatie zodat we u blijvend kunnen voorzien van nieuws, artikelen en ons digitaal magazine.

Doel bereikt!