Foto: Don J. McCrady

Deze bolvormige sterrenhoop in het sterrenbeeld Canes Venatici (Jachthonden) bevat meer dan een half miljoen sterren. De werkelijke diameter van het object is ongeveer 220 lichtjaar, en hij staat op 33 900 lichtjaar van de Aarde. De leeftijd van M3 wordt geschat op zeven miljard jaar. De absolute magnitude is -8,2. De helderste ster in de sterrenhoop is een rode reus van schijnbare magnitude 12,6 en absolute magnitude -3,5. Volgens de astronoom Allen Sandage zou 10% van deze bolhoop uit witte dwergen bestaan. Zo’n 5 000 sterren zijn helderder dan magnitude 17 en ongeveer 45 000 sterren zijn helderder dan magnitude 22. M3 bevat bijna 200 veranderlijke sterren, waarvan de meesten van het type RR Lyrae zijn.

Sterrenbeeld: Canes Venatici

Canes Venatici

Geschiedenis:

M3 of NGC 5272 werd op 3 mei 1764 ontdekt door de Franse kometenjager Charles Messier, die het object opnam in zijn catalogus. Hierdoor is M3 de eerste 'originele' ontdekking door Charles Messier in 1764. De astronoom William Herschel slaagde er in 1784 in om de cluster tot in de kern op te lossen in afzonderlijke sterren.

Waarnemen:

In de lente bevindt het sterrenbeeld de Jachthonden zich rond het zenit, vlak onder de grote beer. Je vertrekt best van ² Comae, om dan enkele graden oostwaarts te bewegen. M3 verschijnt dan in de zoeker als een wattig bolletje. Met een verrekijker zie je een klein, rond vlekje in het midden van een driehoek gevormd door sterren van magnitude 9. Ongeveer 30’ ten zuidwesten van de sterrenhoop vinden we een opvallende ster van magnitude 6,4. Met een kijker vanaf 50 mm zie je een wattig bolletje met een zwakke, centrale verheldering. In een 75 mm zien de randen van de sterrenhoop er granuleus uit. Iets grotere kijkers lossen de rand bij grotere vergrotingen op in een tiental zwakke sterren. Bij kijkers groter dan 150 mm is het mogelijk om de randen volledig op te lossen in sterren van ongeveer magnitude 11. Kijkers van 30 cm of meer zijn in staat om de bolhoop volledig in sterren op te lossen.

Dit gebeurde vandaag in 1955

In New Jersey overlijdt op 76-jarige leeftijd Albert Einstein. Hij wordt algemeen gezien als één van de belangrijkste natuurkundigen uit de geschiedenis en is vooral bekend geworden door het opstellen van de relativiteitstheorie. In het algemeen wordt 1905 als het vruchtbaarste jaar in Einsteins wetenschappelijke leven beschouwd. De meeste natuurkundigen zijn het erover eens dat drie van deze artikelen (over de Brownse beweging, het foto-elektrisch effect en de speciale relativiteitstheorie) elk een Nobelprijs waard zouden zijn.